Home » Process Communication » Het Process Communication Model®

Het Process Communication Model®

Ontstaan uit observatie, ontwikkeld voor de praktijk

Het Process Communication Model®  is ontwikkeld door de Amerikaanse klinisch psycholoog Dr. Taibi Kahler (1943). Hij ontdekte voorspelbare en meetbare patronen in de interactie tussen mensen, zowel positieve als negatieve. Ook ontdekte hij de relatie tussen deze communicatiepatronen en negatief stressgedrag. Door deze patronen te observeren was hij in staat nauwkeurig te voorspellen hoe verschillende persoonlijkheidstypen zouden reageren onder stressvolle situaties. Deze ontdekking leverde hem in 1977 de Eric Bern Memorial Scientific Award op, een prestigieuze prijs in de Transactionele Analyse.

Van NASA naar Nederland

NASA zag toekomst in Kahler’s ontdekkingen en ideeën en hielp met de doorontwikkeling tot een praktisch model voor selectie en training van astronauten en als managementtool. Door zijn werk bij NASA en de Eric Bern Award werd Dr. Kahler als spreker uitgenodigd op leiderschapsconferenties voor de top uit het bedrijfsleven. Dit was aanleiding om zijn concepten te vertalen naar het huidige Process Communication Model. Kahler toonde aan dat kennis van de persoonlijkheidstypen het makkelijker maakt om je communicatiestijl aan te passen aan de behoeften van anderen, zodat je boodschap beter overkomt. Hoe je iets zegt, is dus minstens zo belangrijk als wat je zegt.

Het Process Communication Model wordt inmiddels ruim dertig jaar gebruikt door internationale organisaties als GM, BMW, Apple, Coca Cola en l’Oréal voor het verbeteren van motivatie, leiderschap, teamdynamiek en stressmanagement. Ook in het onderwijs en bij overheden wordt Process Communication ingezet. Vooraanstaande fans als Bill Clinton noemen Kahler ‘een genie’.

Er wordt met Process Communication gewerkt in 29 landen op vier continenten, in dertien talen en door meer dan 2.100 gecertificeerde trainers en coaches. Meer dan een miljoen mensen hebben inmiddels een persoonlijkheidsprofiel afgenomen. In Nederland wordt Process Communication toegepast in zeer diverse organisaties: van financiële dienstverleners tot ambitieuze start-ups en van scholengemeenschappen tot gemeenten. 

Lees meer over de ontdekking van het Process Communication Model (Engels document).