Home » Actueel » Wat slimme bedrijven doen? Van ROI naar ROH gaan

Wat slimme bedrijven doen? Van ROI naar ROH gaan

Wat slimme bedrijven doen? Van ROI naar ROH gaan

Return on Human in plaats van Return on Investment? En wat is dat eigenlijk Return on Human? Hoe kun je überhaupt kwantificeren wat iemand waard is? Want wat levert een persoon eigenlijk precies aan een bedrijf? In de praktijk blijkt dat hr-managers steeds vaker uit moeten uitleggen en soms zelfs verdedigen dat medewerkers essentieel zijn voor het succes van een bedrijf. Maar hoe pak je dat aan?

Aan het woord is Cynthia van Tilborg, hr-director bij internationaal opererend softwarebedrijf Mendix. Zij is gecertifieerd PCM-coach en gebruikt de tools van PCM dagelijks in haar leiderschap en samenwerking. “Er is een beweging geweest waarin veel bedrijven gingen outsourcen. Puur met als doel om de kosten te drukken door zo efficiënt mogelijk te zijn. Zo worden er bijvoorbeeld mensen uit Aziatische landen ingezet, omdat dit goedkopere krachten zijn. En daarnaast wordt er uiteraard volop geautomatiseerd, waardoor digitale arbeidskrachten plots ook onderdeel van het team zijn. Maar mensen zijn, zeker nu, erg nodig en zij willen op hun beurt weer persoonlijke aandacht. Het Process Communication Model®, kortweg PCM, past daar helemaal bij.

Van praten naar luisteren

“PCM geeft veel inzichten in de ander én jezelf en in de manier waarop we contact maken. Voor mij betekent dat: luisteren is belangrijker dan praten. Wanneer een medewerker bijvoorbeeld een probleem heeft dan schuilt er wellicht meer achter dat probleem dan je in eerste instantie zou denken. Als de betrokken leidinggevende in die relatie het persoonlijke contact mist of niet doorvraagt dan blijft het gesprek en daarmee het contact oppervlakkig. Je kunt je voorstellen wat het effect is voor de oplossing van het probleem. Of beter gezegd het niet oplossen ervan. Bedrijven die begrijpen dat je pas echt duurzaam succesvol kunt zijn als je dat persoonlijke contact steeds terug laat komen zijn bezig met Return on Human”, aldus Cynthia “Want zij beseffen dat de waardevolle relatie die je met collega’s opbouwt zich uiteindelijk dubbel en dwars terugbetaalt, omdat collega’s daardoor beter in hun vel zitten en dús beter presteren. En dat voelen prospects en klanten onmiddellijk, waardoor ze meer geneigd zijn om met je bedrijf verbonden te blijven.”

Neem contact op

Nieuwsgierig hoe PCM handvatten biedt om betere relaties te bouwen in jouw organisatie? Het Process Communication Model oplevert. We vertellen je er graag meer over. Ook weten hoe je, net als succesvolle collega’s en concurrenten, de ROH-factor binnen je organisatie maximaal benut? Neem dan even contact met ons op, we kijken uit naar je bericht.