Home » Actueel » Vier tips waarmee je deelnemers beter bereikt tijdens een training

Vier tips waarmee je deelnemers beter bereikt tijdens een training

Deelnemers bereiken | Process Communication Nederland

Dinsdagochtend, half tien. Alle deelnemers wachten rustig totdat jij start met de training. Je kijkt de groep rond. Je blik blijft hangen op Frank. Frank zit onderuitgezakt, met z’n armen over elkaar en z'n kin omhoog. Hij probeert nonchalant te kijken, maar je ziet spanning in zijn ogen. Je kijkt nog een keer en weet: Frank zit niet te wachten op ‘nog zo’n cursusje’.

Frank is natuurlijk fictief. Maar als trainer herken je vast een van jouw eerdere deelnemers. En om terug te kunnen kijken op een succesvolle training, wil je iedereen bereiken en motiveren. Ook Frank. Hoe je dat doet? We delen vier mooie tips met je.

#1 Spreek de taal van de groep

Wat is de samenstelling van de groep? Wat is hun voorkeur in communicatie? Je weet als trainer de doelen van een training. Maar hoe zorg je ervoor dat je je het zo brengt dat iedereen betrokken is en blijft? Door de taal van de groep te spreken en de individuele deelnemers, is de kans dat ze horen wat je te zeggen hebt vele malen groter. Hoe je dat doet? Door bewust stil te staan bij de start van een training. De ene groep heeft in het begin inleidende informatie nodig. Dan neem je rustig het programma door. Is het een groep die meer van actie houdt? Wacht dan even met alle informatie en start meteen met een oefening. En breng daarna de informatie.

#2 Draai nooit een programma af

Pas je programma altijd aan op de groep. Die afstemming draagt enorm bij aan hoe betrokken en gemotiveerd de groep is. Mensen in een rollenspel duwen die daarvan gruwelen werkt bijvoorbeeld niet. Natuurlijk kun je best eens proberen iemand uit z’n comfortzone te halen. Maar alleen als dat past of gewenst is. Niet omdat het op je programma staat.

#3 Zorg voor een fijne ruimte en gezond eten

Zelf besteden we veel aandacht aan de kleine dingen rondom een training. Zintuiglijke prikkelingen, noemen we dat. Bijvoorbeeld een goede ruimte met veel licht. Maar ook een gezonde lunch, lekker veel fruit, nootjes, noem maar op. Ogenschijnlijk kleine dingen met ongemerkt grote impact, doordat ze aanvoelen als cadeautjes. Want eigenlijk zeg je als trainer daarmee: ik vind jou de moeite waard. Ik zorg ook voor jou. En daarmee staan je deelnemers sneller open voor de inhoud van jouw programma.

#4 Is je eigen batterij opgeladen?

De belangrijkste tip hebben we voor het laatst bewaard: jouw eigen energie. Denk even terug aan onze Frank. Om hem te bereiken en motiveren moet je een beroep doen op je eigen energie. Hoe fit begin je aan je dag en met hoeveel energie sta je voor de groep? Zorg ervoor dat je batterij is opgeladen (daarover schreven we trouwens ook een blog). Dan ben je in staat weerstand te begrijpen en er veerkrachtig mee om te gaan. Een training draait nu eenmaal om leren en uit je comfortzone gaan. Niet zo gek dus dat niet iedereen daarop zit te wachten.

Misschien denk je nu: Dat klinkt allemaal leuk. Maar hoe ga ik nou met Frank om?

Eigenlijk vind je het antwoord in alle vier de tips. In een training gaat het erom dat deelnemers zich sociaal-emotioneel veilig voelen. Dat doe je door ze te bereiken. En dát doe je weer door met de juiste energie en voorbereiding voor je groep te staan. Door rekening te houden met de voorkeuren in communicatie en motivatie. De kans op weerstand neemt af en de kans op een succesvolle training met impact neemt toe. De kern zit in HOE je de training geeft, dan komt de inhoud een stuk beter over. Dan maak je verbinding en contact, ook met Frank. Als je je goed voorbereidt, weet je eigenlijk heel goed waar weerstand vandaan komt. Met díe wetenschap kun je iets. En lukt het je misschien zelfs om weerstand als een cadeautje te zien.