Home » Actueel » Stel je eens voor wat voor impact mijn advies heeft in het leven van die klant…

Stel je eens voor wat voor impact mijn advies heeft in het leven van die klant…

Mag ik je voorstellen aan Remi. Op kantoor valt Remi op doordat hij rustig en in zichzelf gekeerd is. Zijn rust heeft een positieve uitwerking op zijn collega adviseurs en klanten. Van binnen is Remi helemaal niet zo rustig, hij uit zich alleen niet zo snel. Nadat hij een klant telefonisch heeft gesproken en de verbinding verbroken is, gaat het gesprek in zijn verbeelding nog verder. “Stel je eens voor wat voor impact mijn advies heeft in het leven van die klant…” Hij heeft vaak momenten waarin hij reflecteert op situaties.

 

Het moment alleen en de tijd nemen om zijn verbeelding het werk te laten doen is écht iets van Remi. Remi bedenkt en bespreekt zaken met klanten die andere adviseurs over het hoofd zien.

 

De verbeeldende kracht!

Remi vindt het lastig om het ene na het andere telefoongesprek te voeren. Als hij de verbinding met een klant heeft verbroken gebeurt er veel in zijn hoofd. Hij heeft vaak even tijd nodig om het gesprek ook in zijn hoofd af te ronden. Daarna is hij er weer helemaal voor het volgende gesprek. Van zijn leidinggevende (Cleo) krijgt Remi te horen dat de tijd tussen zijn gesprekken te lang duurt. “Volgende klanten zitten alweer op jou te wachten.” Ze vraagt zich zelfs af of Remi het werk wel leuk vindt. “Als je dit leuk vindt, wil je toch direct de volgende klant weer helpen…” Hij krijgt van Cleo te horen dat hij na een telefoongesprek zo afwezig lijkt. “Je zat maar wat uit het raam te staren.” Cleo vraagt hem hoe hij denkt dat hij sneller achter elkaar klanten kan helpen. Remi wil wel graag zoveel mogelijk telefoontjes achter elkaar behandelen. Hij neemt de tijd om erover na te denken en ziet voor zich hoe hij dit zou kunnen verbeteren. “Ik kan direct een notitie maken… Ik kan op tijd pauzes pakken om te reflecteren… Ik kan tijdens het gesprek wat meer ruimte nemen…” Uiteindelijk zijn er zoveel opties waaruit Remi zelf geen keuze kan maken. Want wat is nu de beste optie?

 

In contact - Inactie (reflectie)

Remi heeft een grote verbeeldingskracht, waardoor hij heel innovatief is. Cleo moet met een aantal zaken rekening houden om écht in contact te komen met hem. Wat kan Cleo doen?

 

Cleo kan ervoor zorgen dat Remi voldoende tijd alleen heeft gedurende de dag. Ze geeft Remi de ruimte om hem alleen pauze te laten nemen, of op een alleen plek te laten werken. Tijd om alleen te zijn heeft een positief effect, want hierin is ruimte voor reflecties. Als ze er ook voor zorgt dat Remi zich weer welkom voelt in de groep na zijn alleen tijd, dan werkt dit helemaal. Geef daarnaast met korte en directieve zinnen tips aan Remi. Hij vindt het prettig om te weten wat hij kan doen.

 

Jouw voorkeuren in communicatie bepalen hoe jij in contact staat met jouw team. Binnen het Process Communication Model (PCM) bestaan de voorkeuren gevoelens, gedachten, meningen, inactie, actie en reactie. Als leidinggevende ben jij de professional en kun jij je aanpassen aan je teamlid om hem/haar te laten floreren. Hiermee behoud je contact en voorkom je miscommunicatie.

 

Ruis op de lijn is ineens logisch en overbodig!

 

Volgende week: Actie 'de Topscoorder!'

Wil je als leidinggevende de tools krijgen om écht in contact te staan met jouw team? Wil je meer resultaat met jouw team behalen? Óf herken je je als adviseur in Remi? Wil je jouw voorkeuren in communicatie weten? Wil je tools krijgen om écht in contact te komen met je klant?

 

Bezoek onze website www.winincontact.com voor het trainingsaanbod.

Of stuur een mail naar hallo@winincontact.com

 

Edwin van Riel is een gecertificeerd PCM trainer. Als manager in een klantcontactomgeving stuurt hij een team van coaches aan met elk hun eigen team van klantadviseurs. Vanuit deze functie heeft hij kennis gemaakt met het Process Communication model. Hij gelooft dat anticiperen op gedrag en inzetten van de vaardigheden vanuit het Process Communication model de succesfactor is om resultaten te behalen die blijvend zijn.