Home » Actueel » Ook coaches hebben stress!

Ook coaches hebben stress!

Kim Baast is sinds 5 jaar zelfstandig ondernemer en coacht en begeleidt anderen in hun ontwikkeling. Eerst werkte zij voor een grote organisatie. Een mooie club, maar na verloop van tijd miste ze iets, voelde dat ze meer van haar talenten wilde inzetten. Kim heeft een sterk ontwikkelde intuïtie en een oprechte interesse in anderen en wil graag een waardevolle bijdrage aan de ontwikkeling van anderen leveren. Ze volgde aanvullende opleidingen en ging van start. Kim heeft nog geen dag spijt van haar carrièreswitch. Zij heeft een mooie klantenkring en reputatie opgebouwd. Toch heeft Kim niet met iedereen een automatische klik. Waar zij normaliter haar intuïtie en logisch denkvermogen inzet, lijkt dat bij sommige klanten niet voldoende om een goede coach-klant verhouding te creëren. 

Zo werkt ze samen met Simon, een klant die actie wil in het traject en behoorlijk ongeduldig is. Toch hangt hij een beetje achterover en lijkt de onzichtbare bal bij Kim te leggen. Kim wil niets liever dan een productieve samenwerking en toch voelt het voor Kim alsof zij de enige is die hard werkt. Kim wil ook graag die klanten waarmee het goede contact niet vanzelf gaat, kunnen motiveren. De reden dat Kim mij benadert, is dat het invloed heeft op haar eigen werkplezier. Zij merkt bij zichzelf aardig wat stress. Begeleiden van anderen in hun ontwikkeling is alles wat zij ooit wilde. Toch merkt zij dat de gesprekken met deze klanten ontzettend veel energie kosten. Kim merkt dat zij twijfelt aan zichzelf. Ze past zich aan en maakt zichzelf kleiner. De gelijkwaardige basishouding, wat kenmerkend is voor coaching, staat onder druk.

Kim en ik ontmoetten elkaar. Ik vertelde dat zij op inhoud en vanuit haar expertise exact de juiste instrumenten inzet. Samen kozen wij voor de aanpak om eerst wat zelfonderzoek te doen. Is dit bewust gedrag? Nee, dit gaat onbewust. Hoe kan Kim hier iets aan doen? Leer alle talen spreken en je kunt iedereen bereiken. 

Na ons gesprek ging Kim naar huis met deze inzichten. Kim spreekt bij voorkeur de taal van gevoelens en gedachten. In haar gesprekken als coach is zij meelevend en verantwoordelijk en bekijkt zij de coachvraag van de klant vanuit logica en mededogen. Simon kijkt heel anders naar de wereld: hij spreekt de taal van actie. Hij wil uitdaging en houdt niet van analyses. Elke taal heeft ook eigen stressgedrag. Zo gaat Simon een beetje ongeïnteresseerd onderuit zitten en zegt dingen als: “je zegt je team wat ze moeten doen, maar zodra je omdraait, doen ze toch wat ze zelf willen. Vertel jij mij maar hoe je dat oplost”. Het stressgedrag van Kim is dat zij voorover gaat zitten, probeert de vraag echt te beantwoorden voor Simon en dat inkleedt met woordjes als ‘misschien’, ‘een beetje’. Kim weet nu dat zij Simon kan bereiken door hem een opdracht (tot nadenken) te geven en korter van stof te zijn. Om Simon te motiveren, geef je hem een uitdagende opdracht.

In ons volgende gesprek vertelde Kim opgewekt en vol energie dat zij kon observeren dat Simon heel anders communiceert dan zij. Door aan te sluiten bij de taal van Simon lukte het om hem te bereiken. Ook herkent Kim haar eigen stress sneller. Kim heeft de smaak te pakken en wil hier meer over weten. Hoe kun je het proces van communicatie positief beïnvloeden, zodat ze al haar klanten kan bereiken? Kim gaat nu de basistraining PCM volgen. 

Wil je ook meer bereiken en echt contact maken met alle mensen waar jij mee (samen)werkt? En zo samen meer resultaat halen? Minder stress, met meer plezier? Kom dan naar een van mijn introductieworkshops in Bussum. Ik beloof dat je in 1,5-2 uur al iets leert, wat je gelijk de volgende dag kunt inzetten. Meld je aan op eventbrite.com.

Karin Roos werkt als stressconsultant en loopbaancoach. Haar doel is om anderen te begeleiden in hun reis naar minder stress en bewuste keuzes.