Home » Actueel » In mijn werk als adviseur sta ik ergens voor

In mijn werk als adviseur sta ik ergens voor

Mag ik je voorstellen aan Denise. Denise werkt al geruime tijd als adviseur in een showroom. Als ze met je praat kijkt ze je aandachtig aan. Ze is ontzettend toegewijd en heeft altijd haar kijk op zaken paraat. “In mijn werk als adviseur sta ik ergens voor.” De verwachtingen van haar klanten overtreffen is haar missie. “Ik vind het belangrijk dat mijn klanten weten hoe ze het apparaat exact moeten gebruiken. Voor Denise is het lastig als ze merkt dat een klant niet openstaat voor haar advies. Ik help mijn klanten door echt door te vragen naar wat ze belangrijk vinden. Denise vindt het belangrijk om betrouwbaar te zijn voor haar klanten.

 

De toegewijde gesprekspartner!

Denise heeft een echtpaar als klant in haar showroom. Ze merkt dat het echtpaar het niet eens wordt over de keuze die ze moeten maken. Nadat ze hen heeft geobserveerd loopt ze op het echtpaar af met de vraag wat zij belangrijk vinden aan het apparaat. Hier speelt Denise op in door aan te geven wat volgens haar belangrijke eigenschappen zijn. Soms lijkt het erop dat Denise de klant probeert te overtuigen van haar visie op het apparaat. Als de klant het apparaat ter hand neemt, geeft Denise direct aan dat hij het apparaat verkeerd vasthoudt.

Van haar leidinggevende (Hans) krijgt Denise de feedback dat ze niet zo de aandacht moet leggen op wat niet goed gaat. Hij vraagt zich af waarom Denise dit zo vaak doet en daarnaast ook discussie lijkt te hebben met de klant hierover. “De klant moet zich welkom voelen.” “Als de klant het apparaat niet goed bedient, help de klant hier dan mee.” “Je kunt de klant ook vragen of je het gebruik mag demonstreren.” Ze krijgt de tip om wat minder de nadruk te leggen op wat fout gaat. Hans zegt tegen Denise dat ze dit wat vriendelijker mag doen. Bij de eerstvolgende klant past ze dit toe. Ze blijft het lastig vinden. Als de klant het apparaat weer niet juist bedient kan ze het niet laten om dit direct aan te geven.

Hans wil Denise graag helpen om in haar adviesgesprekken minder de nadruk te leggen op wat niet goed gaat. Maar hoe?

 

In contact - Meningen

Denise heeft eigen overtuigingen waarnaar ze handelt. Hans moet met een aantal zaken rekening houden om écht in contact te komen met haar. Wat kan Hans doen?

Hans kan achterhalen wat Denise belangrijk vindt en waarom ze de nadruk legt op wat niet goed gaat door haar open vragen hierover te stellen. Hij hoeft het niet met Denise eens te zijn, maar ze wil wel graag gehoord worden. Hans kan in gesprek met Denise op zoek gaan naar overeenkomsten in hun kijk op advisering. Hier kan Denise dan op focussen, zodat ze minder de nadruk legt op wat niet goed gaat. Extra aandacht geven aan al het waardevolle werk dat Denise verricht binnen het bedrijf motiveert. Zo ook een compliment voor een gesprek waarin het goed gaat.

Jouw voorkeuren in communicatie bepalen hoe jij in contact staat met jouw team. Binnen het Process Communication Model (PCM) bestaan de voorkeuren gevoelens, gedachten, meningen, inactie, actie en reactie. Als leidinggevende ben jij de professional en kun jij je aanpassen aan je teamlid om hem/haar te laten floreren. Hiermee behoud je contact en voorkom je miscommunicatie.

 

Ruis op de lijn is ineens logisch en overbodig!

 

Volgende week: inactie 'de verbeeldende kracht'!

Wil je als leidinggevende de tools krijgen om écht in contact te staan met jouw team? Wil je meer resultaat met jouw team behalen? Óf herken je je als adviseur in Hélène? Wil je jouw voorkeuren in communicatie weten?

Bezoek onze website voor het trainingsaanbod. Of stuur een mail naar hallo@winincontact.com
 

Edwin van Riel is een gecertificeerd PCM trainer. Als manager in een klantcontactomgeving stuurt hij een team van coaches aan met elk hun eigen team van klantadviseurs. Vanuit deze functie heeft hij kennis gemaakt met het Process Communication model. Hij gelooft dat anticiperen op gedrag en inzetten van de vaardigheden vanuit het Process Communication model de succesfactor is om resultaten te behalen die blijvend zijn.