Home » Actueel » Met een kickstart het nieuwe jaar in!

Met een kickstart het nieuwe jaar in!

Vier tips voor leidinggevenden

Het jaar is alweer bijna voorbij. Wat moet er nog veel gebeuren om alles op tijd af te krijgen! Is de stress bij jou op de werkvloer al toegeslagen? Een ding is duidelijk: in alle hectiek gedraagt iedereen zich op een andere manier. De ware persoonlijkheidstypen komen nu bovendrijven. Wat kun je als leidinggevende doen om mensen, die al op hun tandvlees lopen, in deze periode te motiveren en tegelijk de sfeer erin te houden?

 

Voor het beantwoorden van deze vraag – met vier concrete tips - is Process Communication trainer Edwin van Riel precies de juiste man op het juiste moment. Als íemand het komende jaar fris van start gaat, is het Edwin wel, die als Manager Klantenservice van een grote bank nu nog verantwoordelijk is voor driehonderd adviseurs. Maar niet lang meer … “Ik heb mijn baan opgezegd om volledig voor mezelf te beginnen, als trainer/coach voor leidinggevenden en adviseurs binnen klantcontact-omgevingen.”

 

Nieuwe weg

Edwin werkt nu dertien jaar voor zijn werkgever, maar nooit langer dan anderhalf jaar in dezelfde functie. “Voordat het saai begint te worden, ga ik op zoek naar een nieuwe uitdaging. Het werk dat ik nu doe, vind ik nog zeker leuk om te doen. Ik stuur nu vijftien leidinggevenden aan die ieder twintig adviseurs aansturen. Maar ik wil voorkomen dat het een sleur wordt. Afgelopen zomer ben ik gestart met mijn eigen bedrijf @WIN en dat gaat heel voortvarend. Voor mij geldt dat ik doe waar ik energie van krijg. En dat ga ik doen, meteen bij de start van het nieuwe jaar, vol vertrouwen! De combinatie van PCM met mijn eigen ervaringen als leidinggevende in klantcontactomgevingen, spreekt mijn opdrachtgevers aan.”

 

PCM-bril

Direct na de basistraining Process Communication rondde Edwin de trainers-training af. “Ik kijk nu veel meer vanuit de PCM-bril naar klantcontact. Mijn grootste eyeopener was het belang van oordeelloos zijn. PCM geeft mij inzicht dat anderen voorkeuren oké zijn. Dat ik niet meteen een oordeel klaar heb, of enkel vanuit mijn eigen referentiekader naar zaken kijk. Ik sta in verbinding met anderen, waardoor ik op andere voorkeuren aansluit. Dát inzicht heeft mij ook geholpen bij het bedenken en ontwikkelen van mijn eigen spel, in de vorm van een rollenspel met persoonlijkheidstypen. Een spel dat ik nu gebruik tijdens mijn trainingen voor adviseurs met klantcontact. Dit is toepasbaar voor adviseurs in een virtuele en face-to-face-omgeving.”

 

Medewerkers beter bereiken en motiveren

In zijn werkomgeving voelt Edwin in de weken voor de jaarwisseling de druk(te) toenemen. De lontjes zijn korter. “Onze adviseurs moeten veel zaken nu nog regelen voor klanten. Onder die druk kunnen mensen minder van elkaar hebben. Zeker als ze, bijvoorbeeld, minder vrije dagen kunnen opnemen, omdat de klanten nu eenmaal bediend moeten worden. Dat doet iets met de positieve energie van mensen. Vaak ervaren ze dan minder waardering en erkenning, terwijl ze die juist in periode van topdrukte het meeste nodig hebben.”

 

Om het jaar positief af te sluiten en met een kickstart het nieuwe jaar te beginnen, heeft Edwin vier tips voor leidinggevenden, in welke werkomgeving dan ook. Handvatten om medewerkers beter te bereiken én te motiveren.

 

Tip 1: Waarderen van je medewerkers

“Blijf positief en geef oprechte complimenten. Vanuit de PCM-bril bekeken, betekent dit aansluiten op de voorkeur van anderen: de één heeft behoefte aan aandacht op persoonlijk vlak, de ander aan complimenten voor het verrichte werk. En ja, dat kan ook in drukke tijden. Volgens mij is dat wat je als leidinggevende kan onderscheiden: dat je onder alle omstandigheden mensen blijft motiveren.”

 

Tip 2: De werkvloer op

“Ik geloof in leidinggevenden die op de vloer aanwezig zijn en daar ook echt ‘aan’ staan. Die energie uitstralen en reageren op positieve geluiden. De negatieve geluiden krijgen vanzelf al aandacht, die kun je als leidinggevende niet gebruiken om mensen te motiveren. Positieve energie werkt aanstekelijk, net als humor. De druk zal echt niet veranderen, die is en blijft onderdeel van het werk. Dus gewoon blijven lachen, dat motiveert mij in elk geval.”

 

Tip 3: Andere voorkeur is oké

“Een team bestaat uit mensen met allemaal verschillende persoonlijkheidstypes, die kun je niet allemaal jouw voorkeur opleggen. Bijvoorbeeld als het gaat om plannen en doelen voor het komende jaar. De één wil een gedetailleerd plan en de ander meer de grote lijn, omdat die houdt van eigen autonomie voor verdere invulling. Wanneer je als leidinggevende weet wie welke voorkeuren heeft, is het makkelijker om medewerkers te motiveren.”

 

Tip 4: Blik vooruit

“Ik zie op werkvloeren veel reflecterend vermogen en dat is heel goed. Blijf je daarin hangen, dan stel je minder snel nieuwe doelen. Prima dat je even stilstaat bij wat vorig jaar niet is gelukt, benoem die leerpunten en focus dan op je nieuwe doelen. Richt je blik op wat je het komende jaar wilt bereiken.”

 

Tot slot nog even dit

“Goede voornemens werken niet voor iedereen”, zegt Edwin. “Voor mij in ieder geval niet. Ik heb mezelf een aantal maanden geleden al doelen gesteld voor 2019. Ik ga volledig voor mezelf beginnen en wil succesvolle trainings- en coachtrajecten afronden. Dat staat los van deze periode van het jaar. Voor het stellen van doelen, hoef je niet afhankelijk te zijn van het moment van het jaar. Als je iets wilt, wacht niet af, doe het gewoon!”

 

Wil je meer weten over de verschillende brillen van Process Communication? Lees hier over hoe onze voorkeuren zichtbaar zijn in ons gedrag.