Home » Actueel » Lieve klant, communicatie is echt een sturingsinstrument

Lieve klant, communicatie is echt een sturingsinstrument

Sturingsinstrument | Process Communication Nederland

De resultaten van een bedrijf gaan door het plafond. Doelen worden gehaald en successen geboekt. Maar de goede mensen, die zorgen voor die resultaten, verlaten stuk voor stuk de organisatie. Met als gevolg dat de resultaten op termijn niet meer door het plafond gaan. Processen en doelen worden onder de loep genomen. Er volgen interventies; die lossen niets op. Als trainer hebben wij meestal snel door dat de kern heel ergens anders ligt. Maar ja, hoe overtuigen we onze klant hiervan?

Minder helder

Onderzoek toont aan dat zo’n 80% van de problemen binnen een organisatie ontstaan door miscommunicatie. 80%! Binnen medische organisaties en bijvoorbeeld de luchtvaart kan miscommunicatie tot ernstige ongelukken en soms zelfs de dood leiden. Zo serieus is het. Feit is namelijk dat als we miscommunicatie ervaren, we minder helder denken. Letterlijk. En als we minder helder nadenken, dan gebruiken we onze talenten niet. Terwijl we door het gebruik van onze talenten ons juist gewaardeerd, effectief en gelukkig voelen. Doen we dat niet, dan worden we dus -simpel gezegd- ongelukkig en ineffectief. Daarmee ontstaat een voedingsbodem voor problemen in een organisatie.

Ongrijpbaar

Communicatie dus. En als dat niet lekker loopt: miscommunicatie. Hoe kun je het van ongrijpbaar concreet maken? Als de resultaten achterblijven, zoeken leidinggevenden of managers vaak een oplossing in de processen of doelen. Terwijl… Daarin zelden de oplossing schuilt.

Dat besef duurt even. Het is ook niet iets dat we belerend aan de klant vertellen. We weten zelf hoe moeilijk het soms is om effectief te communiceren en iedereen te bereiken. Samen met de klant achterhalen we waarom dat wat eerder is bedacht, nu ineens niet meer werkt. Vaak komt dan een gedachtestroom op gang die verder gaat dan processen en bedrijfsinterventies.

__We merken dat de teams niet zo lekker meer door een deur gaan. Er wordt steeds minder gelachen op de werkvloer. We hebben het gevoel dat mensen minder tevreden zijn. We willen een ‘great place to work’ creëren maar hoe? __

Inzicht: hier is meer aan de hand

En zo helpen we de klant aan het inzicht: hier is meer aan de hand. Stap voor stap komen we samen tot de kern. Er is iets mis is met de manier waarop we met elkaar omgaan. Of nou ja, mis. Het is in elk geval voor verbetering vatbaar. En dan hebben we de sleutel voor succes. Want oprechte verbinding en contact zijn cruciaal voor het slagen van een organisatie. Als je wilt dat mensen horen wat je te zeggen hebt, spreek dan hun taal. Zo simpel? Ja, zo simpel.

Zand in de motor

Communicatie is de olie die een organisatie goed laat werken. We kunnen bouwen aan processen en onderdelen, maar ze moeten ook verbonden worden. Dát doet goede communicatie. Als dat niet goed loopt en je hebt ruis op de lijn, dan is het net als zand in de motor. Die loopt vast. Daar tegenover staat dat de kwaliteit van communicatie bepalend is voor succes en motivatie. Dat geldt bijvoorbeeld ook voor een team. Het onderlinge contact, de wijze waarop het team met elkaar omgaat; hoe meer dat op orde is, hoe beter de resultaten. Daarmee vormt communicatie dus wel degelijk een sturingselement voor een veilige, gezonde en motiverende werkomgeving. En dat bedenken we niet zelf, dat heeft MIT al voor ons gedaan.

Wil jij ook de taal van een ander spreken en jouw team bereiken? Lees dan gerust verder.