Home » Actueel » Ik sta veel meer in verbinding met mijn leerling

Ik sta veel meer in verbinding met mijn leerling

Lydia is een ontspannen leerkracht

Lydia Mijnhardt, PCM in het onderwijs

‘Naast dat ik meer ontspannen ben, merk ik het ook aan de kinderen in mijn klas. Zij zijn ook veel relaxter’, aldus leerkracht Lydia Mijnhardt, die al bijna 35 jaar lesgeeft aan kleuters. Lees hier haar positieve ervaring over wat het toepassen van PCM in de klas voor haar betekent.

Pedagogische handvatten
Begin 2018 kwam Lydia in aanraking met Process Communciation Model door het volgen van een PCM basistraining. Lydia: ‘Het model geeft mij veel pedagogische handvatten om echt contact te maken met mijn kinderen waardoor we heel veel plezier met elkaar maken. Om een voorbeeld te noemen: ‘ik heb een heel vrolijke, enthousiaste en spontane kleuter in de klas die erg zijn grenzen opzoekt. Hij vraagt veel negatieve aandacht en valt me vaak in de rede. Door PCM herken ik bij hem een persoonlijkheidstype waarbij hij behoefte heeft aan speels contact. Ik zorg nu regelmatig voor een grapje of doe een high-five met hem. Ons contact is daardoor écht in positieve zin veranderd en dat vind ik heel prettig te merken.’

Beter communiceren
‘Sinds dat ik PCM toepas, ervaar ik ook een verschil in het contact met mijn collega’s in het team. Door mijn inzicht in de zes verschillende persoonlijkheidstypen van PCM kan ik veel beter communiceren met mijn verschillende collega’s. We begrijpen elkaar beter en dat maakt het samenwerken prettiger. De grootste winst vind ik echter dat ik minder stress ervaar bij het lesgeven doordat ik de kinderen nog beter zie en daardoor veel beter kan aansluiten bij hun onderwijsbehoeften. Ik voel me een ontspannen leerkracht’, zegt Lydia blij.

Meer weten over het bouwen aan betere relaties met iedere leerling? Bestel hier de praktische handleiding 'Zo kun je mij bereiken' om de zes verschillende persoonlijkheidstypes.