Home » Actueel » Ik heb dat nog nooit gedaan, dus dat lukt mij!

Ik heb dat nog nooit gedaan, dus dat lukt mij!

Peter is een energieke adviseur met charisma. Zijn collega’s zeggen: “als Peter zijn charmes inzet, windt hij iedereen om zijn vinger”. Hij presteert bijzonder goed. Als hypotheekadviseur staat hij altijd bovenaan met het aantal getekende offertes. Hij hoort zelfs bij de 5 genomineerden voor beste hypotheekadviseur van 2019. Peter krijgt een kick van het behalen van successen en is altijd op zoek naar nieuwe uitdagingen. “Ik heb dat nog nooit gedaan, dus denk dat het wel lukt!” Binnen het kantoor waar Peter werkt starten ze met een onderhoudsactie voor senioren. Hij heeft geen zin in ellenlange gesprekken waarin hij ieder gesprek hetzelfde mag vertellen.

De topscoorder!

Van zijn leidinggevende (Kim) krijgt Peter te horen dat een onderhoudsgesprek tijdens de looptijd belangrijk is voor de klant. “Hij moet niet alleen de krenten uit de pap halen” vindt ze. Ze wijst hem op zijn verantwoordelijkheid om alle facetten van het hypotheekadviesvak op te pakken. Alle klanten moeten gesproken worden.

Hij maakt de afspraak met Kim dat hij zorgt dat zijn aandeel in het onderhoud ook wordt uitgevoerd. In gesprek met Kim zegt hij het volgende: “werk je in een team, dan moet je ook je verantwoordelijkheid nemen inderdaad.” Tijdens de lunch spreekt Peter collega’s over de onderhoudsgesprekken. Zijn collega-adviseur Femke heeft niet zo’n zin in de netwerkbijeenkomsten voor het aanstaande nieuwbouwproject. Peter hoort dit en loopt na de lunch de spreekkamer van Femke binnen. “Hey, Fem! Kunnen wij niet een dealtje maken? Ik ga naar die netwerkbijeenkomsten van je en in ruil daarvoor voer jij deze maand mijn onderhoudsgesprekken!”. “Goeie deal, of niet!” Als Kim hoort dat Femke de gesprekken van Peter overneemt is ze woedend en gaat naar Peter. “We hadden een afspraak en daar heb je je aan te houden.”

Kim wil dat Peter zijn verantwoordelijkheid neemt en niet alleen de krenten uit de pap haalt. Maar hoe?

In contact – Actie

Peter is actiegericht en houdt van uitdaging. Kim moet met een aantal zaken rekening houden om écht in contact te komen met hem. Wat kan ze doen?

Kim kan Peter beter uitdagen, dan dat ze hem op zijn verantwoordelijkheden wijst. Het is Kim na een gesprek met Peter helder dat hij geen uitdaging ziet in de onderhoudsgesprekken. Ze maakt wel duidelijk dat ze niet meer wil zien dat hij dealtjes met zijn collega’s maakt hierover. Ze geeft hem de volgende uitdaging. “Zorg ervoor dat tegenover elk onderhoudsgesprek dat je zelf voert, je een nieuwe klant binnenhaalt vanuit je netwerkbijeenkomsten!” Lukt je dat, dan heb ik aan het eind van dit jaar alleen voor jou een extra beloning. Peter ziet er zeker uitdaging in om die nieuwe klanten binnen te halen en verlaat het gesprek met zijn leidinggevende… “Yes! Kom maar op!” hoort ze hem nog in de gang roepen.

Jouw voorkeuren in communicatie bepalen hoe jij in contact staat met jouw team. Binnen het Process Communication Model (PCM) bestaan de voorkeuren gevoelens, gedachten, meningen, inactie, actie en reactie. Als leidinggevende ben jij de professional en kun jij je aanpassen aan je teamlid om hem/haar te laten floreren. Hiermee behoud je contact en voorkom je miscommunicatie.

Ruis op de lijn is ineens logisch en overbodig!

Volgende week: "Reactie: het creatieve brein!"

Wil je als leidinggevende de tools krijgen om écht in contact te staan met jouw team? Wil je meer resultaat met jouw team behalen? Óf herken je je als adviseur in Peter? Wil je jouw voorkeuren in communicatie weten? Wil je tools krijgen om écht in contact te komen met je klant?

Bezoek onze website www.winincontact.com voor het trainingsaanbod. Of stuur een mail naar hallo@winincontact.com

Edwin van Riel is een gecertificeerd PCM trainer. Als manager in een klantcontactomgeving stuurt hij een team van coaches aan met elk hun eigen team van klantadviseurs. Vanuit deze functie heeft hij kennis gemaakt met het Process Communication model. Hij gelooft dat anticiperen op gedrag en inzetten van de vaardigheden vanuit het Process Communication model de succesfactor is om resultaten te behalen die blijvend zijn.