Home » Actueel » Ik ben me meer bewust van wat een leerling nodig heeft

Ik ben me meer bewust van wat een leerling nodig heeft

Deborah bereikt haar leerlingen beter

PCM, PCM in het onderwijs, hoe bereik ieder kind

Deborah Kuper heeft al ruim 19 jaar ervaring in het onderwijs. Op haar huidige school De Telgenborch in Almelo werken ze sinds drie jaar volgens een nieuwe onderwijsvorm: ‘Onderwijs voor een nieuwe tijd’. Kern van dit onderwijs is dat het onderwijs het kind gaat volgen en niet andersom. Deze andere vorm van leren past volgens hen meer bij de huidige tijd en sluit beter aan op het voortgezet onderwijs. 

Met PCM bereik je elke leerling
Op de school van Deborah kijken ze heel erg naar wat de leerling nodig heeft. PCM is hierbij een goed hulpmiddel want met dit model vergroot je jouw invloed op contact met alle leerlingen in de klas. Deborah volgde zelf de PCM basistraining en hier leerde ze goed te zien wat bij de ene leerling wel werkt en bij de andere niet. PCM geeft je veel tools waardoor je elke leerling beter kunt bereiken. 

In verbinding
Deborah: ‘Ik ben me door PCM veel meer bewust van wat een leerling nodig heeft. Ik geef bijvoorbeeld een leerling met een dromer energie een opdracht waar hij ook de tijd voor krijgt. Een ander voorbeeld is dat ik een van mijn leerlingen niet goed kon bereiken. Nadat ik erachter kwam dat deze een rebel energie heeft, maak ik elke ochtend speels contact door middel van een grapje of een praatje en met resultaat. Ik heb nu een lijntje met deze leerling, zo simpel is het’.

Effectieve samenwerking
Inmiddels zijn ze met het onderwijsteam van De Telgenborch ook gestart met het volgen van een PCM training. ‘Er komen mooie gesprekken tussen de leerkrachten onderling op gang. Waarom heeft bijvoorbeeld de ene leerkracht meer moeite met een leerling dan de andere leerkracht? We merken door hier met elkaar open over te zijn, dit ons team sterker maakt. We werken effectiever samen in een goede sfeer en met meer energie. Mooi resultaat toch? PCM staat elke vergadering op de agenda, zo houden we elkaar scherp en blijven we in gesprek met elkaar’, aldus Deborah.

Meer weten over het bouwen aan betere relaties met iedere leerling? Bestel hier de praktische handleiding 'Zo kun je mij bereiken' over de zes verschillende persoonlijkheidstypes.