Home » Actueel » Hoe blijf je scherp en mentaal fit in deze tijd?

Hoe blijf je scherp en mentaal fit in deze tijd?

Scherp en mentaal fit blijven tijdens crisis | PCM Nederland

Scherp en mentaal fit blijven tijdens crisis |  PCM Nederland

Sinds een paar weken staat de wereld van ons allemaal totaal op z’n kop. We missen de dingen die voorheen zo normaal waren. Zijn angstig voor wat gaat komen. Vragen ons af of we het goed doen. En zo kunnen we nog wel even doorgaan. De grote vraag is dan ook: hoe blijf je mentaal fit in deze bizarre tijd? We vroegen het onze trainer Debbie van der Veen. De afgelopen weken sprak Debbie verschillende experts. Ze schreef daarover ook een eigen blog. Wij spraken Debbie en hieronder deelt zij waardevolle tips.

Het is gewoon moeilijk

We merken het allemaal: wat we ook proberen, het is echt lastig om in je flow te komen. Mentaal fit zijn is op dit moment gewoon hartstikke moeilijk. Alles wat we normaal nodig hebben om mentaal fit te blijven, is nu weggeslagen. Zekerheid, bestaansrecht, routine, gezelligheid, noem maar op. We verlangen heel erg naar de dingen die er nu niet zijn. En juist in dat verlangen schuilt gevaar. Ik overdrijf helaas niet als ik zeg dat depressies op de loer liggen. Om toch mentaal fit te blijven, moeten we aan de bak! Het is belangrijk om op zoek te gaan naar wat we nu het meest missen en hoe we dat kunnen terugbrengen in ons leven. Dat weten we vaak niet. Want veel van de dingen die we nu missen, waren voorheen eigenlijk best gewoon.

Elke dag me-time

Op zoek gaan is geen makkelijke opgave. Ons hoofd zit vol. Ons huis trouwens ook. Werkende ouders die nu ineens meester en juf zijn. We bellen, appen en zoomen met collega’s. We brengen boodschappen naar de oudere buurvrouw van even verder op. En we maken ons zorgen over onze ouders op leeftijd. Daarom is de allerbelangrijkste tip, die ik ook van alle experts kreeg: zorg elke dag voor een moment waarin je je hoofd leegt. Me-time. Denk aan wandelen, mediteren en lezen. Maar ga voor mijn part extra lang onder de douche staan elke ochtend. Doe iets waardoor jouw hoofd elke dag een paar minuten op pauze staat. Je hersenen moeten rust hebben, juist nu.

Onderzoek wat je mist

Als dat je lukt, krijg je namelijk ruimte om na te denken over wat je mist. Ben jij iemand die graag bezig is en mis je je werk? Onderzoek of je op een andere manier je dagelijkse leven kunt invullen. Ik sprak bijvoorbeeld iemand die mondkapjes is gaan maken, om maar een voorbeeld te geven. Ben jij juist iemand die graag bezig is met meningen, normen en waarden en mis je pittige gesprekken en contacten met anderen? Kijk of je online iemand vindt die je kunt uitdagen tot een discussie. Of bel iemand met wie je in gesprek gaat over een stevig thema. Mis je het lachen en de gezelligheid van collega’s en familie? Zoek een toffe online mogelijkheid om toch op afstand bij elkaar te zijn. Of zet keihard de muziek aan en ga dansen in de woonkamer.

Niet overleven, maar leven

Wat ook ontzettend belangrijk is, is dat we per dag moeten kijken hoe we ervoor staan. Denk niet aan de einddatum (die was 6 april en is nu 28 april). Want als je dat doet, sta je in de overlevingsstand. Bovendien is de teleurstelling gewoon heel groot, als we voorbij die 28 april gaan. Ga daarom niet overleven, maar blijf leven. Kijk naar hoe je het voor jezelf goed kunt houden en stem daarin ook af met de mensen met wie je leeft. Zijn er kinderen die nu thuisonderwijs krijgen? Verlaag de lat. Er is nu geen norm. Ben je continu bezig met het nieuws en wat er in de wereld gebeurt? Vraag je af of jij nu echt moet weten wat er met de passagiers op een cruiseschip gaat gebeuren. Misschien is één keer per dag het journaal kijken ook goed.

Geef aandacht aan je energiegevers

Wat voor de één werkt, werkt niet voor de ander. Behoeftes verschillen. Onderzoek wat voor jou werkt, maak daarvoor ruimte in je hoofd en maak er wat van. Het enige dat we weten, is dat het voorbij gaat. Maar wanneer dat is, dat weet niemand. De enige die jou hier doorheen kan helpen, dat ben jij zelf. Dus geef aandacht aan jouw energiegevers, blijf zoveel mogelijk thuis en blijf vooral gezond. Ook mentaal.

Debbie van der Veen is trainer in het Process Communication Model en (team)coach. Haar eigen blog over de verschillende manieren om energie op te doen vind je op onze website.