Home » Actueel » Hierom wil je de juiste sfeer binnen jouw bedrijfscultuur

Hierom wil je de juiste sfeer binnen jouw bedrijfscultuur

Hierom wil je de juiste sfeer binnen jouw bedrijfscultuur

De sfeer in een bedrijf is een belangrijke indicator en beïnvloeder van de cultuur binnen die organisatie. Maar wat is nu bepalend voor de sfeer in een bedrijf? Hoe creëer je een omgeving waarin iedereen kan floreren? We hebben immers allemaal psychologische behoeften, die bepalend zijn voor onze mentale veerkracht en motivatie. Op deze manier laden we onze batterij op. En onbewust vergeten we vaak dat we een batterij hebben. En dat die ook leeg kan lopen. Bij onszelf én ook onze medewerkers.

Edith Doosje, mede-eigenaar van Process Communication Nederland zegt er het volgende over: 'Cultuur wordt onder meer bepaald door hoe we in ons vel zitten, door veerkracht en door plezier. Ons krachtigste instrument om motivatie hoog te houden is om tegemoet te komen aan onze psychologische behoeften. Wanneer we daar onvoldoende gehoor aan geven, dan loopt onze batterij leeg. En dan? Dan gaan we proberen onze behoefte op een negatieve manier te vervullen. Bijvoorbeeld door ons terug te trekken, op kruistocht te gaan of door spelletjes spelen. En dat komt de cultuur niet ten goede. Dus wil je je cultuur positief beïnvloeden, zowel binnen je bedrijf als naar je klanten, sta dan eens stil bij de psychologische behoeften. En zorg dat het ook voor jouw medewerkers gemakkelijk is hun batterij te vullen.'

De 8 behoeften voor energie en veerkracht

Zoals gezegd heeft elk mens bepaalde psychologische behoeften. Afhankelijk van welke types mensen het meest in zich hebben is er behoefte aan het één of aan het ander. Zo zijn tijdstructuur en erkenning voor werk belangrijk voor mensen met veel Gestructureerd denker- en Doorzetter-energie. Voor deze laatste groep geldt dat het belangrijk is om de behoefte aan erkenning voor overtuiging te vervullen. Dat doe je door stil te staan bij waar deze persoon voor staat en de betrokkenheid waarmee hij/zij ergens voor gaat. Wanneer je bijvoorbeeld mensen met veel Harmoniser-energie in een puur taakgerichte omgeving plaatst, dan is de kans groot dat zij niet optimaal tot hun recht komen. Het zijn vaak mensen die gevoelig zijn voor de sfeer in een team of in een ruimte. Belangrijkste motivator is om gezien te worden voor wie je bent: erkenning voor mij als persoon. Stuur je vervolgens alleen op taken zonder te investeren in de onderlinge relatie en oprechte interesse, dan ontstaat er vrijwel zeker een mismatch in de communicatie en motivatie, mét effect op de cultuur. En niet ten goede. Het gewenste resultaat zal als gevolg daarvan achterblijven, waardoor je niet verder komt met elkaar. Ook psychologische behoeften als zintuigelijke prikkeling, alleen zijn, de behoefte aan speels contact en uitdaging, zorgen bij de juiste vervulling ervan, voor energie en veerkracht.

Inzet PCM verbetert klantcontact

Ken je dat? Dat alles in een proces gegoten moet worden? Heb je veel Promotor-energie dan vraag je je af of alle processen echt noodzakelijk zijn en of dat gewoon 'doen' ook een optie is. ‘Inzet van PCM helpt ons ook bij het verbeteren van ons klantcontact. Als een klant een bepaalde vraag heeft dan kun je deze op verschillende manieren beantwoorden. Niet alleen inhoudelijk, maar ook kijkend naar hoe je aan kunt sluiten bij de psychologische behoefte van de klant. En de inzichten die het Process Communication Model® (PCM) ons daarbij gegeven heeft zijn bijzonder waardevol in onze dagelijkse praktijk. Niet alleen in de toepassing tussen collega’s onderling, maar ook in ons contact met prospects en klanten. En het spreekt voor zich dat PCM een belangrijke bijdrage levert aan het behouden én ontwikkelen van een prettige bedrijfscultuur.' Dat zegt Cynthia van Tilborg, hr-director bij internationaal opererend softwarebedrijf Mendix.

Laat energieën elkaar versterken

Wanneer je het binnen je organisatie voor elkaar krijgt om gericht motiveren dan heeft dat een positief effect op de sfeer, de potentie om kwaliteiten daadwerkelijk in te zetten én stress te reduceren. Want ook al zijn mensen verschillend, dat wil niet zeggen dat ze geen oog kunnen of hoeven te hebben voor de behoeftes van de ander. En als je dat eenmaal beseft dan heb je goud in handen. Meer weten? Neem contact op.