Home » Actueel » Helder denken in deze uitdagende tijd: hoe dan?

Helder denken in deze uitdagende tijd: hoe dan?

Onze hersenen maken overuren. Hoe kun je ervoor zorgen dat je helder blijft denken? Onze trainer Karin Roos vertelt wat haar helpt.

Onze hersenen maken overuren. We maakten dit nog niet eerder mee. Niet zo gek dus, dat helder denken op dit moment niet zo makkelijk is. We spraken onze trainer Karin Roos. Hieronder vertelt ze wat haar helpt om helder te blijven denken in deze bijzondere tijd.

Onze sterke kanten worden te sterk

Wat ik merk, is dat onze sterke kanten nu onze valkuil kunnen worden. Het gezegde is niet voor niks: alles wat positief is, heeft ook een negatieve kant. Dat is ingewikkeld. Mensen die bijvoorbeeld ontzettend goed kunnen plannen en gebaat zijn bij structuur en regelmaat, schieten op dit moment makkelijk in de overcontrole. Iemand die de dingen graag en goed overdenkt, zal merken dat hij vaak met gedachten speelt als ‘wat als we over twee maanden’. Kwaliteiten die ons normaal helpen, kunnen nu dus in de weg zitten. Omdat ze té zijn. Ze vertroebelen je geest. Maar wat het extra uitdagend maakt, is dat we het niet door hebben. We denken vanuit onze kwaliteit goed te doen. Dus hoe signaleer je het dan? En wat doe je eraan?

Dingen doen die jij nodig hebt

Ik ben er heilig van overtuigd dat, om helder te kunnen denken, je de dingen moet doen die jij nodig hebt om goed in je vel te blijven zitten. Want vanuit een goede flow kun je helder denken. De weg daar naartoe is voor iedereen anders. De ene persoon heeft sociale contacten nodig. De ander juist structuur. Onderzoek daarom of je op dit moment doet waaraan je behoefte hebt. Kun je op een andere manier invulling geven aan je leven? Zelf ben ik bijvoorbeeld resultaatgericht. De helft van mijn werk is sinds de coronacrisis weggevallen. Daardoor kan ik minder makkelijk resultaten halen. Omdat ik dat wel nodig heb, ben ik met een groep mensen mondkapjes gaan maken. Ik boek resultaat, draag voor mijn gevoel bij en kan ook letterlijk mijn gedachten verzetten.

Ga uit van 30% minder

Een ander belangrijk punt: wees in het hier en nu. Ik zie dat veel mensen proberen hun werk te blijven doen zoals ze deden. Of zich in bochten wringen rondom het onderwijs en de opvang van hun kinderen. Alles moet zoveel mogelijk op niveau blijven. Tegen die mensen zeg ik: wees mild voor jezelf. Accepteer dat je op dit moment gewoon 30% minder voor elkaar krijgt. Het is echt nogal wat, deze hele situatie rondom corona. Door te zijn in het hier en nu en je geest helder te hebben, kan het niet anders dan dat je realiseert: die lat moet lager. Als ik naar mijzelf kijk, en ik hou erg van zekerheid, grijpt de angst voor minder werk mij ook wel eens bij de keel. Dat is niet leuk, maar het is wel oké. Vervolgens is het aan mij hoe ik ermee om ga. Ik kies er dan ook bewust voor om te onderzoeken waar ik energie van krijg. Meegaan met mijn angst kost energie. Morgen starten met een gave opleiding, waarmee ik eigenlijk eind van het jaar zou starten, geeft energie.

Bekijk de mooie kanten

Wat mij ook helpt, is deze periode te zien als een kans. Vanuit het positieve. Wie zei twee maanden geleden niet: Ik zou willen dat ik minder dingen móet doen? Ik zou willen dat ik meer tijd met mijn kind kon doorbrengen? Ik kom er maar niet aan toe dat ene project op te starten? Zelf benader ik deze bijzondere tijd positief. De angst en onzekerheid laat ik er zijn. En tegelijkertijd richt ik mij ook op dingen waar ik energie van krijg en hou ik mijn zogeheten batterij opgeladen. Jezelf in een positieve flow zetten en richten op energiegevers. Daar draait het om, wat mij betreft.

Meer weten over de werking van het Process Communication Model? Check het op onze site. Lees hier de blog van collega trainer Debbie van der Veen over hoe je je batterij opgeladen houdt.