Home » Actueel » Drie tips om je stress te verlagen

Drie tips om je stress te verlagen

Hoe herken je stress?

pcm, stressmanagement, pcmworks, Han ter Keurs

De dag is te kort en je actielijst is te lang. Je voelt je stressniveau stijgen en je merkt dat je de regie over je prioriteiten aan het verliezen bent. In dit artikel wil ik je graag in 3 stappen laten zien hoe je stress kunt herkennen en voorkomen zonder je prioriteiten uit het oog te verliezen.

Dit is hoe ik zelf in 3 simpele stappen stress-management toepas met behulp van inzichten uit het Process Communication Model:

●    Stap 1: Herkennen van je psychologische behoeften
●    Stap 2: Erkennen van je psychologische behoeften
●    Stap 3: Gehoor geven aan je psychologische behoeften

Stap 1: Herkennen van je psychologische behoeften
De eerste stap naar het managen van je stress, is herkennen wat je nodig hebt als persoon om lekker in je vel te zitten. Het Process Communication Model laat zien dat elk van de 6 persoonlijkheidstypen specifieke psychologische behoeften heeft. Wanneer je als persoon gehoor geeft aan het vervullen van deze psychologische behoeften, werkt dit als een soort ‘relationele tank’ die gevuld wordt, waarmee je gemakkelijker stressvrij kunt communiceren met anderen.

In mijn geval heb ik als Gestructureerd Denker bijvoorbeeld nood aan een bepaalde mate van tijdsstructuur. Sinds ik het PCM model ben gaan gebruiken als self-management tool, herken ik nu deze basisbehoeften bij mezelf. Ik heb ontdekt dat ik gewoon beter in mijn vel zit wanneer ik mijn tijd kan plannen en taken kan organiseren. 

Stap 2: Erkennen van je psychologische behoeften
Na het bewust worden van je psychologische behoeften, is de volgende stap het erkennen dat deze behoeften er mogen zijn. Ik herken mijn behoefte aan tijdsstructuur, maar ik erken ook dat ik in mijn geval tijdsstructuur echt nodig heb om niet in een negatief stresspatroon te belanden.

Als ik mijn behoefte aan tijdsstructuur erken, zeg ik daarmee eigenlijk: Dit is belangrijk voor mij en ik neem hier verantwoording voor.

Stap 3: Gehoor geven van je psychologische behoeften
Na het herkennen en erkennen van deze psychologische behoeften, is de laatste stap om er daadwerkelijk gehoor aan te geven. Ik ben me bewust van mijn nood aan tijdsstructuur, ik erken dat dit belangrijk voor me is, dus ik ga ook daadwerkelijk actie ondernemen om deze behoefte te vervullen.

In mijn geval betekent dat bijvoorbeeld onder andere dat ik altijd genoeg tijd inbouw tussen belangrijke afspraken. Wanneer ik bijvoorbeeld onverwachts toch in de file sta, weet ik dat ik voldoende marge heb ingebouwd in mijn agenda om alsnog op tijd op mijn afspraak te zijn. Ik raak niet in de stress, want ik heb erkend dat voldoende speling in mijn dag prima functioneert als een werkend anti-stressmiddel. 

Echter, wanneer mijn psychologische behoeften niet worden vervuld, dan kan ik heel kortaf worden en zijn anderen in mijn ogen ‘niet meer okay’. Ik word heel kritisch op anderen omdat ze niet goed kunnen nadenken of zich niet aan afspraken houden omtrent tijd en structuur. 

Maar gelukkig (voor mij en mijn naasten) komt dat steeds minder vaak voor, omdat ik met behulp van het PCM model mijn behoeften erken, herken en er gehoor aan geef. Welke psychologische behoeften moeten voor jou vervuld zijn om te voorkomen dat je in stress terecht komt? 

Han ter Keurs is PCM Trainer en Teamcoach

Lees hier meer over het vervullen van de psychologische behoeften.