Home » Actueel » Blog: Hee juffiee, luister eens! Zo werk ik.

Blog: Hee juffiee, luister eens! Zo werk ik.

Stress in de klas

Beeld blog Jelte hee juffie nov 2016

Heee juffie!?!
Je denkt dat ik beter kan werken als ik in mijn eigen kantoor zit. Of misschien weet je het zelfs wel helemaal zeker. Dan kijk je me aan met die donkere priemende ogen van je en verplicht je me om me af te sluiten van de hele klas, en vooral van jou.

Voor wie niet snapt wat ik bedoel: juffen en meesters kopen weleens een paar planken met scharnieren waar je een soort van hokje van kunt maken dat je op je tafel zet zodat je aan drie kanten wordt omsloten door hout. Ze noemen het een studeermaatje. Voor sommige kinderen werkt het heeeeeel goed als ze weer eens zo’n smerige topotoets moeten maken. Daar is hij ook voor bedoeld. Zodat je geen tsjing tsjang pjieuw pjafffprikkels binnen krijgt en je kunt concentreren.

Maar bij mij werkt het juist niet. Ik word vaak, en steeds vaker, mijn kantoor ingestuurd. Het voelt als straf, en dat is het natuurlijk ook. Je noemt het een time-out, juffie maar ik weet wel beter. En ik weet dat ik af en toe onuitstaanbaar ben. Daar baal ik gigantisch van. Alsof ik dat leuk vind maar je maakt het er natuurlijk zelf naar, juffie. Je let alleen maar op wat niet goed gaat en áls er iets niet goed gaat is het voor jou zoooooóóó makkelijk om me in mijn kantoor te stoppen. Dan ben je me even kwijt en heb je, zo denk je, geen last van me. Alsof ik dan tot rust kom. Je ziet niet altijd wat ik dan doe, juf. Dat ik van paperclips een racefiets buig bijvoorbeeld. Of mijn pen probeer te verbouwen zodat ie het nog soepeler doet. Jij noemt dat slopen. Maar dat is ook maar een woord. Ik noem het kunst. En ja, als je me in mijn hok stopt doe ik er natuurlijk van alles aan om er uit te ontsnappen. Maar wat ik ‘om het hoekje kijken’ noem om te zien wat er allemaal gebeurt in de klas noem jij ‘brutaal’ omdat ik me niet aan mijn opdracht hou om in mijn kantoor te blijven. Alsof het mijn opdracht is. Het is jouw opdracht, juffie.

Ik hou er zo absofreakingly not van om afgesloten te zijn van de klas. Dan ga ik, ik weet het maar al te goed, contact zoeken. En dat alleen maar omdat jij niet snapt wat ik nodig heb, juffie. Ik ben speels en creatief en humoristisch en ik weet dat dat niet één op één past bij wat jij nodig hebt juf. Wanneer je vel aan hebt dat niet lekker zit of met zonder benen uit bed bent gestapt, en dus met twee totaal verkeerde benen, dan heb je de pik op me. Dan let je really ongeloveloos op alles wat er niet goed gaat. Dan zie ik je in gedachten al weer wijzen met dat akelige priemende vingertje van je juf. Ik voel het aankomen juf en zucht al bij voorbaat. Je let dan echt op alles, behalve op dat wat ik goed kan.

En je denkt dat ik geen oplossingen weet. Je vraagt me niet eens juf omdat je bang bent dat ik té grappig ga doen. Not!!!

Mijn oplossing, juf: Ga zelf eens in zo’n kantoor zitten. Met een soundbarrier op. Luister naar de stilte in de klas. Relax! Geniet van wat er goed gaat. Hoe iedereen aan het werk is, en iedereen op zijn eigen manier. En ja, dan beweeg ik wel, en zoek zo nu en dan op een speelse manier contact (met een paperclip, met een paar andere kinderen) maar ik ben ook aan het werk. Echt smerig hard aan het werk. Maar echt. Probeer het eens juf. Je kunt het. En ik weet zeker dat het er voor zorgt dat je veel beter gaat zien wat ik kan.

En zo nu en dan loop ik even van mijn stoel, juffie, en zoek je op in je kantoor. Om je een knipoog te brengen, of een ontwapenende speelse glimlach, een twinkeling of dertien en een high five. Gewoon, omdat het mag. En omdat het kan juf. Wat denk jij daarvan?
 

Dit blog is geschreven in het kader van de week van de werkstress.

Herkenbaar?

  • “We hebben nu toch een lastige groep op school!!! We weten niet meer wat we ermee moeten!!!
  • “Ik heb veel te veel taken. Ik ben soms ‘s avonds om zeven uur nog op school en denk dat het werk nooit afkomt.”
  • “We hebben een leuk team samen en toch bekruipt me het gevoel dat we niet altijd alles zeggen.”
  • “Te veel kinderen op onze school zitten niet lekker in hun vel.”
  •  “Ik merk dat ik in mijn groep meer let op wat niet goed gaat dan op wat wel goed gaat. Hoe kan ik dat doorbreken?”

Zijn bovenstaande uitspraken herkenbaar? Ik hoor ze vaker wanneer een directeur, een intern begeleider, een team of een leerkracht tegenover me zit tijdens een kennismakingsgesprek. Samen onderzoeken we dan wat we heel concreet gaan doen om ‘de groepsdynamiek in kaart te brengen’; ‘leerkrachten in hun kracht te zetten’; ‘leerkrachten weer écht in gesprek met elkaar te laten gaan’; de beleving van werkdruk te verminderen’; ‘interventies toe te passen die ervoor zorgen dat kinderen minder stressgedrag vertonen'. Wanneer je me uitnodigt voor een oriënterend gesprek benoemen we de pijn,- en ontwikkelpunten en zetten we, op basis van wederzijds vertrouwen, doelgericht een traject uit. Succes gegarandeerd.

Speciaal voor de week van de werkstress: doe mee met mijn workshop 'maak contact met ieder kind' op 21 november of schrijf je in voor een van de workshops bij jou in de buurt!

Wat ik kan bieden:
Inzicht in de achtergrond van je eigen gedrag, dat van collega’s en kinderen waardoor je positieve invloed op communicatiepatronen binnen groepen en teams krijgt; Een methode om, door echt te luisteren en in te tunen, soepele en stevige (werk)relaties op te bouwen gebaseerd op gedeelde verantwoordelijkheid en vertrouwen in plaats van onbegrip en angst; Plezier en compassie in het werk en variatie in het contact met je omgeving zowel binnen het werk als daarbuiten; Een heldere en duidelijke visie op hoe communicatie kwalitatief efficiënter ingezet kan worden in (werk)relaties, klassituaties en overlegsituaties, om zo optimale resultaten en een goede sfeer te realiseren; Een mogelijkheid om te reflecteren op je eigen persoonlijkheid en drijfveren en die van anderen; Heldere, transparante communicatie die motiveert, inspireert, verbindt, erkenning geeft en, als het nodig is, dicteert.

Over mij: Ruime ervaring als leerkracht, intern begeleider, directeur, trainer, coach, adviseur. De afgelopen drie jaar meer dan 180 observaties in lokalen als gedragscoach. De laatste 8 jaar: teamtrainingen; team/ individuele coaching; werkbelevingsonderzoeken; trajecten gericht op groepsdynamiek; ouderavonden; workshops; lezingen. Gecertificeerd trainer en coach in het Process Communication Model.

Jelte van der Kooi
06 24127522
ziezkijkt@gmail.com
www.ziez-onderwijs.nl