Home » Actueel » Blog: Acute stress!

Blog: Acute stress!

Herken je stress en maak het makkelijker

Beeld acute stress blog Hetty

Maandagochtend 14 november, 2.33. Ik zit aan mijn bureau en typ deze blog. Ja, ik ben wakker midden in de nacht. Acute stress! Een uur geleden ging de telefoon. De alarmcentrale. “Meerdere alarmmeldingen na elkaar”, zei de meneer aan de andere kant van de lijn, wat betekent dat er is ingebroken in ons bedrijf. Politie is gebeld.

We staan op en op de automatische piloot zorg ik ervoor dat mijn man zo snel mogelijk de deur uit kan. We zeggen niet veel. Ik doe de lampen aan, voordeur van het slot, leg zijn jas en sleutels klaar. Binnen een paar minuten is ie onderweg. Nu, een uur later, zit ik dit artikel te typen. Ik kan niet slapen. Natuurlijk niet. Mijn hart bonkt, mijn hoofd is onrustig. De adrenaline giert door mijn lijf. De schrik.

En ik ben boos. Gefrustreerd en verontwaardigd boos. “Stelletje idioten, blijf van andermans spullen af” “Dit kost zo veel tijd om alles weer op orde te krijgen en hij heeft het al zo druk” “Ik heb een drukke werkagenda deze week en dit kost zo veel energie.” En ….  “De week van de werkstress had echt niet zo letterlijk en zo vroeg al hoeven te beginnen !!”
Deze boosheid speelt zich allemaal af in mijn hoofd. Ik herken dit patroon. Het past bij mijn persoonlijkheidsstructuur. Het is consistent en voorspelbaar.
Ik uit mijn boosheid niet snel. Bij stress pas ik me eerder aan, ga nog harder werken en mijn loyaliteit zorgt ervoor dat ik klaar sta daar waar nodig, ook al weet ik dat ik eigenlijk even rust moet nemen. Uiteindelijk voel ik me niet gezien.

Ik weet inmiddels ook wat ik nodig heb. Eerst zo mijn man bellen hoe het met hem is en wat hij heeft aangetroffen. En daarna ga ik een kop thee zetten. Vervolgens maak ik van de gelegenheid gebruik om deze blog af te maken. Moest ik nog doen, had ik beloofd en dan is dat in ieder geval klaar en dat geeft een goed gevoel. Om de adrenaline kwijt te raken ga ik daarna denk ik nog even wat van de was wegstrijken en zorgen dat mijn ademhaling weer via mijn buik gaat. Dit en de beweging zorgen ervoor dat mijn lichaam de adrenaline op een “positieve” manier kan kwijtraken. De vervulling van mijn psychologische behoeften zorgt ervoor dat er weer meer innerlijke rust komt en ik straks weer kan slapen.

Mijn man zit heel anders in elkaar trouwens. Bij stress lijkt het of hij nog rustiger wordt, maar in zijn hoofd wordt het vreselijk druk. In de auto heeft ie vast al e.e.a. overdacht en voorbereid.

Tjongejonge, wat een toestand. Hopelijk is ie snel weer thuis, alhoewel het de vorige keer al licht werd voordat alles weer provisorisch dichtgemaakt was, het proces-verbaal was gemaakt en de politie het eerste onderzoek had gedaan. Eerst bellen nu. Ben benieuwd of ik halve zinnen te horen krijg, want dat betekent bij hem dat er stress is en zijn hoofd op volle toeren draait, waardoor hij denkt dat ie alles zegt, maar dat is niet zo. Sinds ik ook die kennis en inzichten heb gekregen tijdens mijn PCM-opleidingen, scheelt dat een hoop gedoe tussen ons.

Dus …. het wordt in ieder geval een kort directief gesprek. Werkt voor hem het beste, ik krijg de belangrijkste info en weet hoe het met hem gaat. Helemaal prima, want ik begin het koud te krijgen. Thee !

Door: Hetty Jansen-Verhagen

Process Communication trainer/coach, stressconsultant, lichaamsgericht therapeut

Benieuwd hoe jij jouw stress kunt herkennen? Doe de test of schrijf je in voor mijn workshop op 8 december of een van de andere workshops bij jou in de buurt.