Home » Actueel » Back to work (En met plezier!)

Back to work (En met plezier!)

Back to work

De lekker lange luierdagen heb je achter je gelaten, je teenslippers hebben plaatsgemaakt voor je representatieve hakken en wat was je wachtwoord ook alweer? De vakantie is voorbij, dag costa, hallo koffieautomaat.

Frisse zin versus werkvloerrealiteit
Ik hoop dat jij, net als ik, met een volle batterij weer aan de slag gaat. En misschien denk je in je enthousiasme wel dat ook je medewerkers die frisse zin ervaren, of dat je ze tenminste kunt motiveren met de jouwe. Helaas. De werkvloerrealiteit is soms wat stroever: grote kans dat er in je team ook iemand zit die met frisse energie zijn of haar negatieve houding in stand houdt. Lastig? Ja. Onoplosbaar? Nee.

Even een stap terug
Iedereen heeft psychologische behoeftes die, als ze vervuld worden, ervoor zorgen dat je lekker in je vel zit en goed functioneert. Dat zorgt voor een goede sfeer, plezier en betere resultaten op de werkvloer. Andersom geldt dat wanneer we deze behoeftes verwaarlozen, we stress en miscommunicatie ervaren. Dat uit zich in het zoeken naar erkenning op een negatieve manier: roddelen, niet aan afspraken houden en terugtrekken zijn daar een paar voorbeelden van.

Motivatie: hoe dan?
Je kunt natuurlijk met de vuist op tafel slaan. Vertellen dat je dit vervelend vindt. Iemand uitleggen dat hij/zij ‘gewoon’ zijn werk moet doen. Allemaal strategieën met een beperkt slagingspercentage en niet bepaald bevorderlijk voor de werksfeer. Maar hoe motiveer je dan wel? Als manager heb ik de afgelopen jaren geleerd dat een open blik een goede openingszet is.

Open blik, gericht motiveren
Door met een open blik te kijken, kun je onderzoeken welke behoeften een werknemer heeft en daarop aansluiten. En daar kun je meteen al mee oefenen. Dus… zie je een medewerker op de eerste dag na zijn vakantie met iedereen bijkletsen, in plaats van ‘gewoon aan de slag te gaan’? En komt hij of zij vervolgens ook nog te laat op een vergadering?
In plaats van “We zouden toch om 13.00 beginnen?” kun je ook iets anders proberen: “Fijn om te zien dat je zo vol energie weer in het team bent, iedereen al even gesproken?” Luister ook oprecht naar het antwoord in plaats van meteen naar de agenda gaan. Grote kans dat de medewerker vol energie de vergadering ingaat, omdat je hebt laten zien dat je hem/haar waardeert.

Motiveren met een open blik, vind je het nog lastig? Het gaat inderdaad niet vanzelf, maar je kunt het wel leren. Met het Process Communication Model krijg je tools om inzicht te krijgen in jouw eigen voorkeuren en te observeren wat de ander nodig heeft. Met als resultaat een effectievere, plezierige samenwerking vol energie.

Wil je meer weten?
Wil jij dat positieve vakantiegevoel vasthouden binnen je team? Ik vertel je er graag meer over, of geef je op voor een van de Process Communication trainingen.

Edith Doosje is trainer, coach, interim-manager en mede-eigenaar van Process Communication Nederland en ADDFUEL. Met een focus op leiderschap richt Edith zich op communicatie en motivatie en het omgaan met stress en conflict in organisaties, die onderdelen die een goede samenwerking en resultaten vaak in de weg staan. edithdoosje@processcommunication.nl | 06-22 51 29 90.