Home » Actueel » Als ik het zelf doe, 
weet ik tenminste dat het goed gaat.

Als ik het zelf doe, 
weet ik tenminste dat het goed gaat.

Mag ik je voorstellen aan Gert. Meestal staat Gert vroeg op en is ruim een half uur voor tijd op kantoor. Hij neemt eerst nog even de laatste proceswijzigingen door zodat hij helemaal up to date is. “Het is voor mij logisch dat ik van alle ins en outs op de hoogte ben. Hierdoor kan ik mijn klant beter bedienen.” Hij vindt het belangrijk dat continue gekeken wordt hoe de dienstverlening logischer kan worden ingericht. “De tijd die ik werk moet zo efficiënt en praktisch mogelijk ingericht worden. Hiervoor maak ik dan ook een dagelijkse planning.” Gert vindt het niet makkelijk als de werkelijkheid anders loopt dan zijn planning. Hij zal er dan ook alles aan doen om zijn afspraken na te komen. “De afspraken met mijn klant kom ik altijd op tijd na.”

 

Het kenniskanon!

Gert spreekt altijd een duidelijke datum af met zijn klanten wanneer documenten aangeleverd moeten zijn. Bij het bepalen van deze datum plant hij direct in zijn agenda een uitwerkblok, zodat hij zijn afspraak tijdig kan nakomen. Als klanten te laat de gevraagde documenten aanleveren doet Gert er alles aan om de hypotheekaanvraag toch op tijd klaar te hebben. Van zijn leidinggevende (Diana) heeft Gert de feedback gekregen dat hij niet zulke lange dagen moet maken. “Schakel je collega’s ook eens in om het dossier samen op te pakken”. “De assistenten kunnen je ook helpen bij een aantal onderdelen in het proces.”

Hij doet geen beroep op zijn assistenten, maar regelt alles zelf rechtstreeks met de klant. “Ik weet wat ik heb afgesproken en wil mijn afspraken ook zeker nakomen.” “Als ik het zelf doe, weet ik tenminste dat het goed gaat.” Gert blijft soms wel dagen op kantoor tot 21.00 uur, terwijl hij er dan al 8 uur werk op heeft zitten. Diana maakt zich zorgen als ze hem zo laat nog ziet zitten in zijn kantoor. “Ga je wel een beetje op tijd naar huis? Dan zie je je kinderen ook nog vanavond.”

Diana wil Gert graag helpen om in zijn strakke planning ook de samenwerking te zoeken met zijn assistenten. Maar hoe?

 

In contact - Gedachten

Gert is zeer gestructureerd. Diana moet met een aantal zaken rekening houden om écht in contact te komen met hem. Wat kan Diana doen?

Diana kan haar zorgzaamheid beter inzetten door te focussen op al het werk dat Gert verricht. Door het geven van complimenten over zijn parate kennis, of gevoel voor tijdstructurering motiveer je Gert. Diana zou Gert kunnen vragen welke taken hij nog moet oppakken. Daar kan ze dan op doorvragen. “Wie kan je hierbij ondersteunen? Wil je daar eens over meedenken?”. Diana zou de kwaliteiten van Gert op het gebied van tijdstructurering ook kunnen inzetten om de interne processen te optimaliseren.

Jouw voorkeuren in communicatie bepalen hoe jij in contact staat met jouw team. Binnen het Process Communication Model (PCM) bestaan de voorkeuren gevoelens, gedachten, meningen, inactie, actie en reactie. Als leidinggevende ben jij de professional en kun jij je aanpassen aan je teamlid om hem/haar te laten floreren. Hiermee behoud je contact en voorkom je miscommunicatie.

 

Ruis op de lijn is ineens logisch en overbodig!

 

Volgende week - Meningen: de toegewijde gesprekspartner!

Wil je als leidinggevende de tools krijgen om écht in contact te staan met jouw team? Wil je meer resultaat met jouw team behalen? Óf herken je je als adviseur in Gert? Wil je jouw voorkeuren in communicatie weten?

Bezoek onze website voor het trainingsaanbod. Of stuur een mail naar hallo@winincontact.com
 

Edwin van Riel is een gecertificeerd PCM trainer. Als manager in een klantcontactomgeving stuurt hij een team van coaches aan met elk hun eigen team van klantadviseurs. Vanuit deze functie heeft hij kennis gemaakt met het Process Communication model. Hij gelooft dat anticiperen op gedrag en inzetten van de vaardigheden vanuit het Process Communication model de succesfactor is om resultaten te behalen die blijvend zijn.